کاغذ گلاسه چیست

کاغذ گلاسه (glossy-paper) چیست؟

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین کاغذ مورد استفاده در سرتاسر دنیا کاغذ تحریر است که برای چاپ کتاب، مجله، روزنامه، و… از آن استفاده می‌شود. کاغذ تحریر قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به کاغذ گلاسه داشته و می‌تواند جوهر را به خوبی جذب کند. این ویژگی آن را برای چاپ کتاب و دیگر محصولات تیراژ بالا بسیار مناسب کرده است. این نوع کاغذ سطحی بافت‌دار دارد و به علت جذب بالای جوهر، رنگ‌ها به داخل بافت‌های کاغذ نفوذ کرده و شفافیت خود را از دست می‌دهند. از این رو این کاغذ برای چاپ تصاویر و عکس‌های درخشان و رنگی مناسب نیست. در ادامه سلام گرافیک اطلاعات بیشتری را در مورد این کاغذ پرکاربرد بیان می‌کند.

مواد تشکیل دهنده کاغذ گلاسه

برای گلاسه کردن کاغذ از چه ماده‌ای استفاده می‌شود؟ کاغذهای گلاسه را با مواد خاصی میسازن که بعضی از انها تفاوت بسیار زیادی با کاغذ تحریر دارد. در هرنوع کاغذ از مواد تشکیل دهنده مختفی استفاده شده، که ما به مواد همگانی ان (که در همه نوع استفاده میشود) میپردازیم.

در تهیه کاغذ گلاسه از پلاستیک و نشاسته استفاده می‌کنند. کارکرد پلاستیک در برگه گلاسه، برای ضد آب بودن این کاغذ است و نشاسته به کار رفته در کاغذ باعث جذب مناسب جوهر در کاغذ می‌شود که به این کار گلاسه یا براق کردن کاغذ گفته می‌شود.

در تولید کاغذ گلاسه مات از مواد پوشاننده کم‌تری استفاده شده است و نسبت به گلاسه براق سطح خشن‌تر و زبرتری دارد. این تفاوت را می‌توانید با لمس کردن کاغذ ببینید. به هنگام چاپ روی کاغذ گلاسه مات باید توجه داشته باشید که دو ورق کاغذ گلاسه مات روی هم قرار نگیرند تا جوهر کاغذها روی هم کشیده نشود.