مواد اولیه کاغذ چیست ؟

مواد اولیه کاغذ چیست ؟

مواد اولیه کاغذ چیست ؟

نصف فیبری که در تولید کاغذ به کار می رود، از چوب درختان می باشد. بعضی دیگر از مواد تشکیل دهنده فیبر اولیه از روزنامه های بازیافتی، پارچه های بازیافتی و مواد بازیافتی استفاده می کنند. به طور کلی برای ساخت کاغذ از درختان مخروطی شکل مانند کاج وصنوبر استفاده می شود، زیرا فیبر های سلولزی در خمیر بدست آمده از این درختان بیشتر می باشد و کاغذ های مقاوم تری ساخته می شود. امروزه به دلیل افزایش تقاضا برای کاغذ و همچنین پیشرفت تکنولوژی پردازش خمیر از چوب تمام درختان جهت تولید کاغذ استفاده می شود.

در مناطقی که درخت وجود ندارد و دارای گیاه می باشد از گیاهانی از قبیل کاه، نیشکر، کتان، کنف و خاک اره جهت تولید کاغذ استفاده می شود. برخی از کاغذهای باکیفیت از کتان ساخته شده اند. از لباس های پنبه ای و کتان کهنه نیز جهت تولید کاغذ استفاده می شود که این نوع کاغذها برای حواله های بانکی و گواهینامه های امنیتی استفاده می شود.

از مواد زائد در کارخانه های نساجی و پوشاک نیز برای تولید کاغذ استفاده می شود.

خمیر کاغذ به چند روش تولید می شود؟

هر کارخانه تولید کاغذ یک روش را برای تولید اجرا می کند و با توجه به میزان اهمیت به محیط زیست روش های مختلفی در پیش می گیرند. در بیشتر کارخانه ها از خمیر چوب که عمدتا از درختان کاج و صنوبر است، استفاده می کنند. برخی دیگر از کارخانه ها از مواد فیبری غیر چوبی مانند پارچه های کتان و پنبه که باعث باکیفیت شدن کاغذ می شوند، استفاده می کنند. برخی دیگر از مواد فیبری غیر جنگلی مانند کاه، بامبو و یا همان چوب خیزران که کیفیت پایینی هم دارند، استفاده می کنند.