گرماژ کاغذ و انواع آن

یکی از موارد مهمی که در تعیین کیفیت انواع کاغذ نقش دارد، گرماژ است. گرماژ کاغذ نشان دهنده وزن یک مترمربع از یک کاغذ است. برای مثال وقتی می‌گوییم گرماژ ۱۳۵ گرم یعنی وزن یک ورق کاغذ به ابعاد یک متر در یک متر معادل ۱۳۵ گرم است.

انواع کاغذهای مختلف و گرماژ آن‌ها

گرماژ مقوا از ۱۸۰ تا ۶۰۰ گرم است. استاندارد جهانی گرماژ ISO 536 است. کاغذ و مقوا بسته به نوع استفاده، گرماژ متفاوتی دارند. گرماژ کاغذهای تولیدی ۳۸ الی ۸۰ گرم است. کاغذهای مصرفی مورد استفاده در پرینتر و دستگاه‌های کپی گرماژ ۸۰ گرم دارند. در صنعت چاپ نیز معمولا از مقواهای با گرماژ ۷۰ گرم استفاده می‌شود.

 کاغذ تحریر ۷۰ گرمی

گرماژ این نوع از کاغذ حدود ۷۰ گرم و معمولا در پرینترها و دستگاه های کپی و نوشت‌افزارها استفاده می‌شود. در دستگاه‌های کپی به دلیل حساسیت بالا نسبت به گرماژ کاغذ، نمی‌توان از کاغذهایی با وزن‌های متفاوت در آن دستگاه استفاده کرد چون با کمی بالا یا پایین بودن گرماژ کاغذ، دستگاه کارایی مناسب خود را از دست خواهد داد زیرا حساسیت بالایی دارد.

 کاغذ تحریر ۹۰ گرمی

این نوع از کاغذ نیز جزو رایج ترین کاغذهای مصرفی در چاپگرها با جرمی حدود ۹۰ گرم است و مناسب ادارات و شرکت‌هایی است که معمولا با چاپ موضوعات ساده سروکار دارند.

 کاغذ تحریر ۱۰۰ گرمی

این نوع از کاغذ به دلیل انعطاف پذیری بالا و قابلیت تا زده شدن برای بروشورهای معرفی محصولات و خدمات استفاده می شود.

 کاغذ تحریر ۱۲۰ گرمی

در این نوع کاغذ نیز به دلیل گرماژ بالا ( این نوع کاغذها جرمی حدود ۱۲۰ گرم دارند) جلوه‌ای حرفه‌ای‌تر داشته و برای استفاده در بروشورها مناسب هستند.

کاغذ ۱۳۵ گرمی

کاغذ ۱۳۵ گرمی معمولا به شکل گلاسه تولید می‌شود و از آن بیشتر برای چاپ بروشور و کاتالوگ‌های معمولی و یا کتاب‌های لوکس تمام رنگی و نیز در خوشنویسی استفاده می‌شود.

 کاغذ بریستول ۱۴۵ گرمی

این نوع از کاغذ با جرمی حدود ۱۴۵ گرم بعنوان مقوای سبک وزن شناخته می‌شود و برای پاکت‌های پستی گزینه مناسبی است.

 مقوای کارتی  Index Board180 گرمی

این کاغذ در رده مقوای مقاوم طبقه بندی شده و با گرماژ ۱۸۰ گرم در چاپ محصولات بایگانی و پوشه‌ها، جلد جزوات و غیره کاربرد دارد.

 مقوای کارتی Index Board  ۲۰۰ گرمی

این نوع از مقوا با گرماژ ۲۰۰ گرم اندکی از مقوای ۱۸۰ گرمی سنگین‌تر و مناسب برای تولید جاکتابی و پاکت‌ها و نوشت افزارهای اداری است.

مقوای کارتی Index Board 300 گرمی

این مقوا با گرماژ ۳۰۰ گرم ظاهری سنگین و حرفه‌ای دارد و در محصولاتی که گرماژ بالا مد نظر است، به کار می‌رود.